onsdag 27 november 2013

Charles Dickens

Under SO-lektionerna har ni jobbat med den industriella revolutionen, och tittat på filmen om Oliver Twist. Författaren till boken Oliver Twist hette Charles Dickens, och han levde mellan 1812 och 1870 i England, i ett samhälle som präglades av den industriella revolutionen.

http://prezi.com/0n-5pozfl9sp/untitled-prezi/



Jag vill att du funderar över några punkter efter att ha sett filmen Oliver Twist. Skriv ned dina tankar i ett Drive-dokument och dela med mig. Döp det till Oliver Twist samt ditt namn.

1. Vad var dina intryck av miljön som filmen utspelar sig i?
2. Varför tror du att Oliver började stjäla, även fast han visste att det var fel?

Läs nu novellen Banvakten. Gör en analys av den på din blogg genom resonera kring punkterna här nedanför. Ta hjälp från sidorna 126-139, samt 151 i boken.

Börja ditt inlägg så här: Jag har läst novellen Banvakten av Charles Dickens.

1. Jag hittar de här kännetecknen som stämmer med genren novell: (se rutan på sidan 151 i svenskboken)
2. Novellen inleds.....
3. Huvudkaraktären/karaktärerna är..........
4. Spänningen byggs upp runt....................
5. Novellen utspelar sig under(tid)..............
Novellen slutar med att....................
6. Det här hade jag önskat fanns med i Dickens novell:............
7. Det som var extra bra i novellen var...............
8. Mina egna tankar runt novellen:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar