tisdag 13 maj 2014

Tala som TED - tredje och fjärde pusselbiten

Dags att knyta ihop ditt tal! Jobba med de sista delarna:
Som inspiration kan du titta på tal från Årstaskolan här.
Tredje pusselbiten
Det är nu du ska visa och väcka
känslor – du ska beröra – patos.
• Inuti: Inne i mig känns det…
• I mötet med världen: Berätta hur det känns när du möter någon annan.
När jag träffar (dig/mamma/Lisa/farfar/en vän mm) känns det…
• Utifrån: Hur tror du din känsla uppfattas? Ser du rädd ut? Verkar du arg?
Uppfattas du som stolt? När jag möter alla, dig och dig och dig känns det…
Patos
Det är ett grekiskt ord som betyder väcker eller visar känslor. Patos är också ett
viktigt begrepp inom retoriken, som ett av tre sätt att övertyga.

Fjärde pusselbiten
Nu är det dags att avsluta. Du vill säga något som får de som lyssnar att minnas talet
– dessutom vill du säga det väldigt kort. Helst ska det vara snyggt också. Den sista
meningen du säger kallas för din ”punch line”. Tänk dig att det ska vara som en smäll
på truten, en elchock eller ett skott i mål från halva planen. Slutklämmen, helt enkelt.
Efter slutklämmen säger du tack, väntar in applåder och går av scen.

Det finns flera olika strategier för att skriva en punch line. Här kommer några:
Strategi – Svaret på frågan
• För dig som undrar hur det känns… (svara på frågan från pusselbit 1)
• Om du känner som jag… (svara på frågan från pusselbit 1)
• Du som har varit i samma situation vet att… (svara på frågan från pusselbit 1)
Strategi – Citatet
• Avsluta med ett citat från en känd person som passar till det du vill säga.
Du kan citera vem du vill; mamma, pappa, författare, kändis… tala bara om
vem du citerar.
• Det finns massor med kloka citat på www.klokacitat.se eller på www.ordsprak.se
• Säg ungefär ”jag vill avsluta med att citera” eller ”Eller som …… sa:”.
Strategi – Jag är…
• Säg ditt namn och…vad du är. ”Jag är en…”.
Strategi – Inspirationen
• Du vill nå de som beundrar dig eller vill vara/göra som du.
• Uppmana andra att fortsätta köra, kämpa, våga eller tänka.
• Säg åt dem att inte vänta…, inte tveka…, inte tjafsa…, inte strunta i…

När du skrivit klart och börjar känna dig nöjd, är det dags att öva, öva och öva. Du ska inte läsa ditt tal innantill, utan kunna så mycket som möjligt.

1. Skriv talkort - lappar med stödord som du använder när du håller talet.
2. Läs upp för en kompis i skolan, som kan ge feedback.
3. Träna hemma framför spegeln, för mamma, pappa, syskon, släktingar
4. Be någon filma dig när du håller ditt tal. Vad är bra? Vad kan du förbättra?

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar